Zwrotu podatku z Wielkiej Brytanii razem z małżonkiem

Rozliczanie się ze współmałżonkiem w Polsce pozwala w wielu przypadkach zaoszczędzić na podatkach naprawdę sporo, przez co wiele osób każdego roku z takiego rozwiązania korzysta. Problemy i wątpliwości dotyczące możliwości wspólnego rozliczania zaczynają pojawiać się jednak w momencie, gdy jeden z współmałżonków pracuje na stałe za granicą i to tam rozlicza swoje podatki. W przypadku zwrotu podatku z Wielkiej Brytanii, sprawę można rozwiązać na dwa sposoby.

Zwrot podatku Anglia – kiedy trzeba rozliczyć się w Polsce?

Obowiązująca od stycznia 2019 roku Konwencja MLI (Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties) została stworzona w celu skutecznej eliminacji podwójnego opodatkowania i obowiązuje wszystkich Polaków pracujących za granicą, ale utrzymujących swoje centrum interesów w Polsce. Osoby takie, nawet jeśli nie posiadają żadnego dochodu w kraju, powinny złożyć zeznanie podatkowe zgodnie ze swoim ośrodkiem interesów, a więc miejscem, w którym przebywa ich rodzina. Zasada ta będzie dotyczyła więc między innymi osób, które starając się o zwrot podatku z Anglii chcą rozliczyć się ze swoim współmałżonkiem.

Rozliczanie podatku ze współmałżonkiem a zwrot podatku z Wielkiej Brytanii

Spotkanie

Ministerstwo podatków podaje oficjalnie, że ubieganie się o możliwość łącznego opodatkowania dochodów z małżonkiem w przypadku pracy jednego z małżonków za granicą wymaga złożenia właściwego wniosku w rocznym zeznaniu podatkowym, a więc do 30 kwietnia. Zasada ta nie odbiega znacząco od chęci rozliczania się wspólnego w przypadku obydwojga małżonków pracujących w Polsce, z tym wyjątkiem że przy zwrocie podatku z Anglii czy innego kraju za granicą będzie najpewniej deklarowała brak dochodów w Polsce.

Możliwość zwrotu podatku z Wielkiej Brytanii i wspólnego rozliczenia się z małżonkiem w Polsce jest możliwa wyłącznie wtedy, gdy obydwoje mają stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski, przez cały rok podatkowy pozostają w związku małżeńskim i w tym też okresie istnieje pomiędzy nimi wspólność majątkowa. Wspólne rozliczanie podatku w Polsce jest możliwe przy zwrocie podatku z zagranicy także wtedy, gdy małżonkowie przebywają na co dzień poza granicami Polski, lub gdy jeden małżonek dla celów podatkowych ma miejsce zamieszkania poza granicami kraju.

Anglia – zwrot podatku z ulgą dla małżonków i Marriage Allowance

Wiele par mieszkających na stałe w Wielkiej Brytanii i rozliczających tam swoje podatki poszukuje sposobu, by to właśnie w Anglii rozliczać się z podatków wraz z małżonkiem. Niestety, brytyjski fiskus nie przewiduje takiej możliwości, wprowadzając jednak w zamian pewną ulgę pozwalająca podnieść kwotę wolną od podatków jednego z małżonków. Ulgą tą jest Marriage Allowance, zgodnie z którą mniej zarabiający małżonek może zrzec się części swojej kwoty wolnej od podatku na rzecz lepiej zarabiającego małżonka, dając mu tym samym szansę na większy zwrot podatku z Wielkiej Brytanii. Jak to działa?

W Anglii każdy podatnik rozlicza się samodzielnie, jednak będąc w związku (nie tylko małżeńskim, ale też partnerskim) może skorzystać z przysługującej mu ulgi Marriage Allowance uprawniającej do większego zwrotu podatku z Anglii. Warunki przyznania Marriage Allowance obejmują jednak pewne progi zarobkowe – małżonek z niższymi zarobkami nie może przekroczyć rocznie dochodu £11 000, a drugi musi zmieścić się w przedziale £11 001 do £43 000 rocznie. Co ważne, przebywając na stałe w Anglii i rozliczając się tam ze swoich podatków można postarać się o Marriage Allowance nawet wtedy, gdy małżonek mieszka za granicą, a więc np. w Polsce. Warunkiem koniecznym do spełnienia jest wtedy jednak otrzymywanie także Personal Allowance.

Wniosek o zwrot podatku z Anglii i rozliczenie z współmałżonkiem – ważne terminy

W przypadku starania się o wspólne rozliczenie podatku w Polsce, termin złożenia wniosku wraz ze stosowną deklaracją podatkową przypada na 30 kwietnia każdego roku podatkowego. Deklarację taką należy złożyć każdego roku z osobna. Termin dla osób rozliczających podatek z Anglii i starających się o Marriage Allowance to 5 kwietnia, będący w Anglii stałą datą zamykającą rok podatkowy. Wniosek o MA należy złożyć online na stronie www.gov.uk/apply-marriage-allowance lub skontaktować się z Tax-Pol – udzielamy fachowej pomocy w każdym przypadku zwrotu podatku z Anglii.

Wielka Brytania