Zwroty podatków

Każda osoba legalnie zatrudniona w Holandii, zobligowana jest do posiadania podstawowego pakietu ubezpieczenia zdrowotnego. Wykupują go pracodawcy, a koszty związane ze składkami potrącają z pensji pracownika. Pośród wielu propozycji wsparcia, holenderski urząd skarbowy może przyznać tzw. Zorgtoeslag, będący formą zasiłku skierowaną do osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji finansowej. Co należy o nim wiedzieć?

Czym jest Zorgtoeslag ?

Zorgtoeslag jest dodatkiem przyznawanym przez urząd skarbowy kraju słynącego z tulipanów. Przeznaczony jest dla osób, które wykazują niskie dochody i polega na wypłacie dofinansowania obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego. W momencie, kiedy dochody pracownika w Holandii nie przekraczają danej kwoty, możliwe jest jego pozyskanie w postaci dodatkowego wsparcia dla budżetu domowego.

Przysługuje pracownikom, nawet gdy korzystali z usług lekarskich na terenie Holandii, dlatego nie należy mylić go ze zwrotem ubezpieczenia. Jego wysokość co roku ulega zmianom i uzależniona jest od osiągniętego przychodu.

Zorgtoeslag bez meldunku – jak uzyskać?

W wielu krajach Unii Europejskiej większość spraw urzędowych można załatwić przez Internet, nie wychodząc z domu. W Holandii jest podobnie, jednak w tym celu konieczne jest posiadanie DigiD, aplikacji, która umożliwia potwierdzenie tożsamości online. Jest tu jeden haczyk – mogą z niej korzystać jedynie osoby, które posiadają oficjalny adres zamieszkania w tym kraju.  Aby skorzystać z Zorgtoeslag, należy spełnić kilka warunków:

• pracować i przebywać na terenie Holandii (niezbędna jest umowa o pracę w tym kraju),
  • mieć ukończone 18 lat,
  • posiadać obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne (Zorgverzekering),
  • wykazywać odpowiednio niski dochód – nie może być wyższy niż 32 000 euro (za rok 2022).

O ile uzyskanie Zorgtoeslag bez meldunku jest możliwe, to wniosku o jego przyznanie nie złoży się cyfrowo przy pomocy DigiD. W takim przypadku należy udać się do urzędu i zrobić to w formie papierowej. Jego wypełnienie stacjonarnie jest bezpłatne i każdy podatnik ma możliwość złożenia dokumentów samodzielnie, jednak małe obycie z holenderskimi instytucjami lub słaba znajomość języka, mogą przysporzyć wiele problemów. W przypadku wątpliwości warto skontaktować się ze specjalistami oferującymi pełne wsparcie w staraniu się o dofinansowanie ubezpieczenia zdrowotnego.

Należy wziąć pod uwagę fakt, że czas oczekiwania na decyzję o jego przyznaniu, jest uzależniony od dokładności przygotowania wniosku. W przypadku braku części dokumentów, konieczne będzie ich uzupełnienie, a to odwlecze odpowiedź w czasie. Złożenie podania ze wszystkimi niezbędnymi formularzami daje realne szanse na szybkie wydanie postanowienia.

W formularzu do złożenia wniosku o dofinansowanie ubezpieczenia niezbędne jest przedstawienie szeregu informacji, które umożliwiają identyfikację wnioskodawcy. Należy podać m.in.:

• dane identyfikacyjne i adresowe,
  •  rok, za który pragnie się uzyskać dofinansowanie,
  •  informacje o małżonce/ małżonku, partnerce/ partnerze fiskalnym.

Holandia