Terminy rozliczeń podatkowych 2023 rok - Niemcy, Holandia

rozliczenie podatku z niemiec za 2020

Systemy podatkowe Niemczech i Holandii mogą być dość trudne do zrozumienia dla Polaka, dlatego przychodzimy z garścią porad dotyczących rozliczeń w tych państwach. Niniejszy tekst wprowadzi Cię pokrótce w ich systemy podatkowe. Opowiemy o tym, jak rozliczać podatki w tych krajach oraz jakie dokładnie terminy obowiązują w tym zakresie. Dowiedz się, do kiedy trzeba złożyć deklaracje i które dokumenty będą Ci potrzebne.

System podatkowy w Niemczech

Ponieważ rok 2022 był dość trudny gospodarczo, w roku 2023 zaszła konieczność dostosowania pewnych aspektów prawa podatkowego Niemiec, stąd pewne zmiany względem lat poprzednich. Modyfikacje dotyczą między innymi kwoty wolnej od podatku, progów podatkowych czy Wohngeld, czyli dodatku finansowego do ogrzewania.

System podatkowy w Holandii

Rozliczyć się w Holandii musisz jeżeli przepracowałeś tam przynajmniej 183 dni. Obowiązują dwa progi podatkowe, a rok podatkowy jest liczony w taki sam sposób, jak rok kalendarzowy. Co ważne, obowiązuje też tzw. tax rulling, czyli opodatkowanie jedynie 70% dochodów dla osób zza granicy, które spełniają określone wymogi.

Jak rozliczyć podatek w Niemczech?

Żeby rozliczyć podatek w Niemczech, można zdecydować się na formę papierową lub skorzystać z systemu online. W tym drugim przypadku do rozpoczęcia całej procedury wystarczy adres e-mail, data urodzenia i numer identyfikacji podatkowej oraz potwierdzenie tożsamości. Żeby jednak nie pomylić się w rozliczeniu, warto skorzystać z pomocy biura podatkowego. Jeżeli nie zarobiłeś więcej niż 10 tysięcy euro, przysługuje Ci zwrot podatku. Ulgi dotyczą między innymi osób mających status rezydenta. Można uzyskać je także na dziecko, dojazdy do pracy z polski, koszty leczenia czy zakup rzeczy potrzebnych do pracy.

Jak rozliczyć podatek w Holandii?

Żeby rozliczyć podatek w Holandii potrzebny będzie dokument Jaaropgave lub Jaaropgaaf, który uzyskasz od pracodawcy. Osoby migrujące oraz zamieszkujące Holandię rozliczają się w różny sposób. Pracujący okresowo na jej terenie zazwyczaj otrzymują od urzędu M bilet oraz instrukcję do niego, która ułatwia rozliczenie się. Obecnie księgowi mają dostęp również do jego elektronicznej wersji, co znacznie ułatwia całą procedurę.

Do kiedy trzeba rozliczyć podatki w Niemczech i w Holandii?

W Niemczech podatki rozliczamy niezmiennie jak co roku do 31 lipca. W Holandii natomiast obowiązuje termin do 1 lipca kolejnego roku dla wszystkich osób, które pracowały na jej terenie. Dlaczego w Internecie można znaleźć informacje o tym, że termin w Niemczech jest do 2 października? Dotyczyło to wyłącznie 2022 roku i już jest nieaktualne.

Taka sytuacja podatkowa wynika z tego, że na tamten rok Urząd przedłużył maksymalny czas na składanie rozliczeń. Co się stanie, jeżeli nie złożymy deklaracji w odpowiednim terminie? Warto pilnować dat, ponieważ ich niedotrzymanie może się wiązać z wysokimi karami finansowymi – nawet do 5,5 tysiąca euro. Wcześniej jednak zazwyczaj otrzymuje się pismo o niedotrzymaniu terminu.

Holandia Niemcy