Jak rozliczyć dochody za pracę w Niemczech z różnych źródeł?

zwrot podatku z niemiec przy zmianie źródła dochodów

Rozliczanie dochodów za pracę w Niemczech

Obowiązek rozliczenia się z niemieckim urzędem podatkowym ma każdy legalnie zatrudniony mieszkaniec Niemiec. Aby się rozliczyć należy złożyć takie dokumenty tak:

• karta podatkowa (Lohnsteuerkarte)
  • zaświadczenie podatkowe (Besondere Lohnsteuerbescheinigung) lub Abrechnung
  • kopia dowodu osobistego lub paszportu

Kartę podatkową i zaświadczenia podatkowe powinieneś otrzymać od swojego pracodawcy. Co więcej, konieczne jest prawidłowe wypełnienie niemieckich formularzy podatkowych. Szczegóły znajdziecie na naszej stronie: tax-pol.pl/uslugi/niemcy/zwrot-podatku-z-niemiec.

Dochody z różnych źródeł w ciągu trwania roku podatkowego

Osoby, które zmieniały zatrudnienie w Niemczech w trakcie roku podatkowego, rozliczają się tak samo, jakby był to jeden pracodawca. Ważne jest jednak zadbanie o to, aby zgromadzić na czas wszystkie odpowiednie dokumenty. Często zdarza się też, że niemiecki urząd skarbowy żąda od Polaków zaświadczeń o dochodach możliwych do uzyskania w tym samym roku podatkowym w Polsce. Dzieje się tak zwykle wtedy, gdy nie było się zatrudnionym w Niemczech przez cały rok podatkowy. Trzeba pamiętać, że dostarczenie wymaganego dokumentu jest obowiązkowe i musi być potwierdzone przez polski urząd skarbowy.

Sytuacja nr 1: Praca dorywcza w firmie A i na stałe w firmie B w Niemczech

Posiadanie dwóch źródeł dochodów w Niemczech to sytuacja, w której, dokonując rozliczenia podatku, trzeba pamiętać, aby rozliczyć je na tym samym formularzu. Dochody wystarczy zsumować.

Sytuacja nr 2: Praca stała/dorywcza w firmie A i własna działalność w Niemczech

Podatek za pracę na podstawie umowy o pracę należy rozliczyć na podstawie dokumentów od pracodawcy. Dodatkowo osoby, które mają zarejestrowaną własną działalność gospodarczą, są zobowiązane do rozliczenia uzyskanych z niej dochodów. Co więcej, muszą złożyć zeznanie podatkowe, nawet jeśli w ciągu roku podatkowego nie uzyskały żadnych przychodów. O tym obowiązku często zapominają osoby, które po powrocie do Polski nie zamknęły swojej działalności. Rozliczenie dochodów na pracę i samozatrudnienie (Gewerbe) należy wykonać na jednym zeznaniu podatkowym.

Sytuacja nr 3: Praca część roku w Polsce, a część w Niemczech

Jeśli część roku podatkowego spędziłeś pracując w Polsce, a inną część w Niemczech, to zasadne jest pytanie, gdzie powinno się rozliczyć podatek. Odpowiedź zależy jednak od tego, jak długi był czas pracy w tych krajach. Decydujące jest to, jaki stosunek czasu spędziło się pracując w jednym kraju do tego, jaki przepracowało się w drugim kraju. Przyjmuje się, że jeśli w ciągu roku spędza się w innym kraju więcej niż 183 dni, to zmienia się centrum interesów życiowych. Przepisy umożliwiają wtedy rozliczenie podatku z Niemiec w taki sposób, aby uniknąć podwójnego opodatkowania.

Jak uzyskać zwrot podatku za pracę w Niemczech

Wielu Polaków pracujących za granicą może się starać o zwrot podatku z zagranicy, dlatego emigracja zarobkowa do Niemiec to rozwiązanie, na które decyduje się wielu Polaków. Wyższe zarobki, różne ulgi podatkowe, a także możliwość uzyskania zwrotu nadpłaconego podatku, to komfortowa sytuacja, dzięki której można odzyskać wiele pieniędzy. Trzeba jednak pamiętać, że aby uzyskać zwrot podatku za pracę w Niemczech, konieczne jest wypełnienie formularzy, ale przydatne mogą okazać się też dokumenty związane zameldowaniem w Niemczech, pozwoleniem na pracę czy zaświadczenia o stanie rodzinnym.

Rozliczenie dochodów za pracę w Niemczech z różnych źródeł w Polsce

Wiele osób zastanawia się, jak rozliczyć dochody uzyskane w Niemczech na polskim zeznaniu podatkowym. Aby to zrobić, należy obliczyć dochód w euro na złotówki po średnim kursie NBP z dnia przed wypłatą pensji. Trzeba przy tym pamiętać, aby nie dodawać niemieckich i polskich dochodów. Na dochody niemieckie jest przeznaczone oddzielne miejsce w dokumencie PIT/ZG (część C.1., kolumna B) i PIT-36 (część H). Pozycje są opisane jako “dochody osiągnięte za granicą”.

Niemcy