Do kiedy trzeba złożyć rozliczenie, aby otrzymać zwrot podatku z Niemiec?

kalkulator księgowego

Chcesz ubiegać się o zwrot podatku z Niemiec, ale nie wiesz kiedy mija termin złożenia deklaracji? Co stanie się, gdy nie dostarczysz jej do urzędu na czas? Sprawdź, jakie rodzaje rozliczeń podatkowych obowiązują w Niemczech, aby przekonać się, z jakich ulg możesz skorzystać i otrzymać zwrot podatku.

Jaki jest termin złożenia rozliczenia podatkowego w Niemczech?

Jeżeli chcesz starać się o zwrot podatku z Niemiec, musisz pamiętać o terminowym dostarczeniu deklaracji podatkowej do niemieckiego urzędu skarbowego Finanzamt. Rok podatkowy w tym państwie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, co oznacza, że rozpoczyna się on 1 stycznia, a kończy 31 grudnia. W przypadku ubiegania się o zwrot podatku z Niemiec należy pamiętać o złożeniu kompletu dokumentów do 31 lipca roku następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego. Jeśli podatnikowi nie uda się przedłożyć deklaracji w tym terminie, niemiecki urząd skarbowy wyśle przypomnienie z nową datą składania rozliczenia.

Jakie są rodzaje rozliczeń podatkowych w Niemczech?

W Niemczech istnieją dwa główne rodzaje rozliczeń podatkowych, które wpływają na możliwość skorzystania z ulg i starania się o zwrot nadpłaconego podatku. Pierwszym z nich jest rozliczenie podatkowe ograniczone, czyli beschraenkte Steuerpflicht. Dotyczy ono osób pracujących w Niemczech legalnie, ale nie dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W tym przypadku suma opodatkowanych przychodów jednej osoby nie może przekraczać 90% jej ogólnych dochodów. Warto zauważyć, że ograniczone rozliczenie podatkowe nie pozwala na skorzystanie z ulg, tym samym zmniejszając możliwość zwrotu podatku.

W Niemczech obowiązuje także rozliczenie podatkowe nieograniczone (unbeschraenkte Steuerpflicht), które dotyczy osób świadczących prace na terenie tego kraju przez ponad 183 dni w roku. Podatnicy mają wtedy możliwość skorzystania z różnych ulg podatkowych obejmujących m.in. koszty utrzymania, dojazdu do pracy, a także zakupu odzieży roboczej i przedmiotów do celów służbowych. Może to przyczynić się do zwiększenia zwrotu podatku z Niemiec.

Jakie dokumenty są potrzebne do zwrotu podatku z Niemiec?

Podatnik, aby ubiegać się o zwrot nadpłaconych środków, potrzebuje karty podatkowej Lohnsteuerbescheinigung zawierającej informacje o jego zarobkach u danego pracodawcy. Do wniosku o zwrot podatku z Niemiec należy także dołączyć zaświadczenie UE/EOG o dochodach uzyskanych w Polsce. Potwierdza ono wszystkie dochody osiągnięte przez pracownika w danym roku podatkowym. Zaświadczenie to można otrzymać w urzędzie skarbowym, składając poprawnie wypełnione zeznanie podatkowe PIT-36 z załącznikiem ZG.

W Niemczech obowiązuje ściśle określony termin składania zeznania podatkowego stanowiącego podstawę do ubiegania się o zwrot podatku z tego kraju. Osoba zainteresowana otrzymaniem nadpłaconych środków powinna pamiętać o dostarczeniu rozliczenia do urzędu do końca lipca następnego roku. Warto także zadbać o rzetelne wypełnienie dokumentów, co naszym zdaniem może wpłynąć na bezproblemowe uzyskanie zwrotu podatku z Niemiec. Pamiętaj, aby zachować powyższy artykuł i podzielić się zawartymi w nim informacjami z innymi.

Niemcy