Rozliczanie podatku za pracę z Wielkiej Brytanii po zmianie zatrudnienia

rozliczenie podatku z wielkiej brytanii po zmianie zatrudnienia

Jak wygląda rozliczenie dochodów z Wielkiej Brytanii?

Wątpliwości związane z rozliczeniem podatku za pracę w Wielkiej Brytanii ma wiele osób. Wiążą się one zwykle z tym, że Wielka Brytania wystąpiła z Unii Europejskiej (Brexit). Rozliczenie dochodów to obowiązek każdego podatnika. Jakie są zasady rozliczenia dochodów za pracę w UK? Przedstawiamy kluczowe kwestie.

Rezydent podatkowy

Przede wszystkim należy podkreślić pojęcie, jakim jest rezydencja podatkowa. Rezydentem określa się osoby, podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowego, które są zobowiązani do rozliczania podatku. Miejscem, w którym podatnik zobowiązuje się do wypełniania zobowiązania podatkowego, jest rezydencja podatkowa. W praktyce oznacza to, że osoba, której ośrodek interesów życiowych jest w Polsce, a wykonująca w Wielkiej Brytanii jedynie obowiązki służbowe, podlega opodatkowaniu w kraju rezydencji (w Polsce) i w państwie, gdzie pracuje (Wielka Brytania).

Uzyskanie zwrotu podatku z UK

Rozliczanie podatku za pracę w Wielkiej Brytanii to obowiązek, którego należy przestrzegać. Na mocy porozumień między krajami między Polską a Wielką Brytanią wprowadzono jednak pewne udogonienia – metodę unikania podwójnego opodatkowania. Na mocy Konwencji MLI jest to metoda proporcjonalnego odliczania. W praktyce oznacza to, że polscy rezydenci podatkowi płacą podatek i w Polsce, i w UK, ale od polskiego zeznania mogą odliczyć podatek zapłacony w UK.

Gdzie i kiedy złożyć dokumenty?

Rok podatkowy w Anglii trwa od 6. kwietnia do 5. kwietnia. Deklaracje podatkowe należy składać w brytyjskim Urzędzie Skarbowym. Można też skorzystać z pomocy autoryzowanego agenta HM Revenue&Customs, jakim jest nasze biuro. Aby uzyskać zwrot podatku należy złożyć dokumenty takie jak P45, P60 i P11 (Statement of Earnings).

Uzyskanie zwrotu podatku za pracę w Anglii – kiedy możliwe?

Legalna praca na terenie Wielkiej Brytanii wiąże się z obowiązkiem wykazania w zeznaniu podatkowym osiąganych dochodów zarówno z Anglii, jak i z Wielkiej Brytanii. Dzięki metodzie unikania podwójnego opodatkowania wielu Polaków uzyskuje satysfakcjonujący zwrot. Wiele osób, które zmieniają pracę w ciągu roku podatkowego, zastanawia się, jak rozliczyć podatek od kilku pracodawców na terenie UK.

Rozliczenie podatku za pracę w Wielkiej Brytanii u więcej niż jednego pracodawcy odbywa się tak samo, jak w przypadku pracy u jednego pracodawcy. Koniecznie należy jednak zadbać o zebranie pełnej dokumentacji związanej z okresami zatrudnienia i wypłatami (Payslipy).

Zmiana zatrudnienia a rozliczenie podatku w UK

Wycinki wypłaty, które dostaje się w Wielkiej Brytanii, zawierają informacje o potrąconym przez pracodawcę podatku (income tax) i o opłatach za składki na ubezpieczenie społeczne (national insurance). To, ile naliczyć podatku wie pracodawca z Urzędu Skarbowego, ponieważ dostarcza on kody podatkowe (tax code). Jedyne co może się zmienić, to opłaty za podatek, ponieważ zmieniając pracę i przekraczając określone w danym roku podatkowym kwoty, może okazać się, że weszło się na inne stopy procentowe.

Wielka Brytania