pieniądze

Jeżeli pracowałeś w Niemczech, z pewnością pracodawca odprowadzał za Ciebie składki podatkowe, a Ty możesz sprawdzić, czy przysługuje Ci zwrot podatku. Zrobisz to z pomocą specjalistów firmy TAX-POL.PL. Podatek można odzyskiwać do czterech lat wstecz i zdecydowana większość osób decyduje się na podjęcie w tym celu odpowiednich kroków. Dowiedz się, od czego zależy wysokość zwrotu podatku.

Od czego zależy wysokość zwrotu podatku? Od rodzaju rozliczenia!

W Niemczech funkcjonują dwie podstawowe „grupy” podatkowe. Część osób rozlicza się zgodnie z obowiązkiem ograniczonym, natomiast część – nieograniczonym. Wyższe zwroty podatków osiąga się w drugim przypadku. To, do której grupy zostaniesz zakwalifikowany, zależy od ilości przepracowanych dni na terenie Niemiec oraz wysokości osiąganych dochodów. Ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają osoby, które pracowały w Niemczech krócej, niż 183 dni w ciągu roku. Nie można wówczas rozliczać się z partnerem czy korzystać z dużej ilości ulg.

Kwota wolna od podatku i rok rozliczeniowy

Duży wpływ na to, czy otrzymasz zwrot oraz w jakiej on będzie wysokości, ma kwota wolna od podatku. Ta jest ustalana co roku w innej wysokości, ponieważ trzeba brać pod uwagę to, jak wartość pieniądza zmienia się w czasie. Znaczenie będzie mieć zatem rok podatkowy oraz to, ile dokładnie zarobiłeś. Jeżeli Twoje zarobki nie przekraczają danego pułapu, możesz starać się o zwrot całego nadpłaconego podatku.

Istotny jest także aspekt progów dochodowych, ponieważ to od tego, w której kategorii się znajdujesz, zależy to, jak wysokie podatki płacisz. Z kolei jeżeli płacisz wyższe podatki, prawdopodobnie kwota do zwrotu będzie wyższa. W TAX-POL.PL wszystko przeanalizujemy za Ciebie i dostarczymy Ci informacji na temat tego, na jak wysoki zwrot możesz liczyć.

Rozliczenie wspólne z małżonkiem

Wspólne rozliczanie się z małżonkiem (z Finanzamt) to dla wielu osób bardzo korzystna opcja. Żeby móc z niej skorzystać, związek małżeński musi trwać w roku, w którym dokonuje się rozliczenia (co ciekawe, przynajmniej 1 dzień), a małżonkowie nie mogą mieć rozdzielności majątkowej. Do tego istotne jest to, by wspólne dochody obu osób, oprócz dochodów niemieckich nie przekraczały progu dochodowego na dany rok. To idealny wybór w sytuacjach, gdy jedna z osób zarabia więcej. Pozwala uniknąć niedopłaty lub jest szczególnie opłacalny wtedy, gdy tylko jeden małżonek osiąga dochody.

Ulgi oraz pobierane zasiłki

W sytuacji, w której wysokość zarobków danej osoby przekracza kwotę wolną od podatku i nie przysługuje zwrot całościowy, należy starać się o uwzględnienie rozmaitych ulg podatkowych oraz diet, które przewiduje niemieckie prawo podatkowe. To pozwoli zwiększyć wartość zwrotu. Wśród najpopularniejszych ulg wymienia się tę, przydzielaną ze względu na prowadzenie podwójnego gospodarstwa domowego, na dzieci, koszty dojazdów do pracy, leczenia czy też na niepracującego małżonka. Pamiętaj, że wszystkie brane przez Ciebie zasiłki traktowane są jako dochód, zatem zwiększają jego kwotę.

Niemcy