rozliczenie podatku z austrii

Obowiązek podatkowy w Austrii

Zastanawiasz się, czy masz obowiązek złożyć deklarację podatkową w Austrii? Obowiązek rozliczenia podatku w Austrii mają osoby, które:

1. mają status rezydenta – rezydentami Austrii określa się osoby, których dochody uzyskane w tym kraju stanowią 90% rocznego dochodu. Rezydentami są także osoby, które pracowały w Austrii nieprzerwanie minimum przez 183 dni;
  2. uzyskały dochód roczny minimum 11 000€;
  3. zostały wezwane do rozliczenia się z urzędem skarbowym w Austrii;
  4. pracowały u więcej niż jednego pracodawcy w ciągu roku.

Czas na rozliczenie podatku w Austrii

Kwota wolna od podatku w Austrii to 11 000€, a rozliczenia podatku można dokonać 5 lat wstecz. Czas oczekiwania na zwrot podatku z zagranicy to zwykle od 3 do 6 miesięcy, co jest uzależnione od pracy austriackich urzędów. Rozliczenia można dokonać samodzielnie, ale bezpieczniej jest skorzystać z usług profesjonalnej firmy, która zajmie się rozliczeniem podatku.

Dokumenty do rozliczenia podatku w Austrii

Aby móc rozliczyć podatek z Austrii i otrzymać zwrot podatku za pracę trzeba zebrać wymagane dokumenty, które potwierdzą okres pracy. Dokumenty konieczne do rozliczenia to:

• Lohnzettel (L16),
  • formularz danych,
  • umowa lub umowy,
  • pełnomocnictwa,
  • Zaświadczenie o zameldowaniu (wypełnia Urząd Miasta i Gminy),
  • Zaświadczenie o zarobkach EU/EWR (wypełnia polski Urząd Skarbowy),
  • Zaświadczenie o nauce dziecka (wypełnia szkoła dziecka),
  • Kopia zameldowania i wymeldowania z Austrii,
  • Kopia karty ubezpieczeniowej.

Rozliczenie i zwrot podatku z Austrii – słowniczek pojęć

• Austriacki urząd skarbowy – w Austrii określa się jako Finanzamt. Urząd rozpatruje deklarację podatkową i dokonuje zwrotu podatku za pracę.
  • Lohnzettel (L16) – jest to odpowiednik polskiego dokumentu PIT-11. Wystawia go pracodawca do końca lutego każdego roku.
  • Steuer-Nr – austriacki numer podatkowy, który jest nadawany każdemu podatnikowi w Austrii. Statuer-Nr jest numerem indywidualnym nadawanym raz na całe życie.
  • Einkommensteuerbescheid –  decyzja podatkowa wydana przez Finanzamt.
  • Zaświadczenia EU/EWR – zaświadczenie o dochodach austriackiego fiskusa, w którym wykazuje się inne dochody niż austriackie.
  • ulgi podatkowe w Austrii – zwrot podatku za pracę w Austrii wiąże się z możliwością uzyskania ulg, głównie rodzinnych lub zdrowotnych. Są to: Mehrkindzuschlag, Kinderfreibetrag, Kinderbetreuungsgeld, Werbungskosten, Pendlerpauschale, Arbeitsmittel. Możliwe jest także otrzymanie zwrotu za dojazdy do pracy lub pokrycie kosztów leczenia.
  • PIT-36/ZG – zgodnie z konwencją MLI zmieniły się zasady o unikaniu podwójnego opodatkowania. Obecnie, jeśli spełnia się obowiązek rozliczenia PITu w Austrii, czyli jeśli zarabiało się na terenie Austrii, to rozliczenia podatku trzeba dokonać także w Polsce na dokumencie PIT-36/ZG.

Austria