Dodatki i ulgi, jakie może otrzymać polski pracownik w Holandii

dodatki i ulgi dla pracownika w Holandii

Jakie ulgi podatkowe możesz otrzymać pracując legalnie w Holandii?

Ulgi podatkowe to zniżki na podatek dochodowy, które można otrzymać za legalną pracę w Holandii. Przysługują one wielu Polakom pracującym za granicą, ale należy pamiętać, że sam fakt przyznania ulgi oraz wysokość zniżki zależy od sytuacji.

Rozłąkowe

Ulga podatkowa w Holandii, z której korzysta wielu Polaków to tak zwane rozłąkowe. Są to dodatkowe pieniądze dla partnerki/ka lub małżonki/ka. Warunkiem otrzymania rozłąkowego jest brak zarobków partnera lub bardzo niskie wynagrodzenie utrzymujące się przez minimum 6 miesięcy w danym roku. Co więcej, rozłąkowe mogą otrzymać jedynie osoby, które nie osiągają żadnego dochodu w Holandii, ale posiadają BSN SOFI numer. Wysokość przyznanego rozłąkowego zależy od roku urodzenia oraz różni się w zależności od roku podatkowego. W 2019 r. rozłąkowe w Holandii wynosiło 2477 euro dla osób urodzonych przed 1963 r. lub 661 euro dla osób urodzonych w i po 1963 r.

Kinderbijslag

Dodatki i ulgi na jakie może liczyć Polak pracujący w Holandii to także zasiłki rodzinne. W Holandii jest to kwota odliczana od wysokości podatku, którą częściowo zwraca państwo z tytułu kosztów poniesionych na dziecko podatnika. Co ważne, zasiłek rodzinny przysługuje nie tylko na własne dziecko, ale także na dziecko (byłego) partnera, przybrane dziecko oraz dziecko, nad którym sprawuje się opiekę, jakby to było własne dziecko. Wysokość oraz zasady Kinderbijslag zmieniają się kilkakrotnie w ciągu życia dziecka, ponieważ zasiłek zależy od wieku dziecka. Pierwszy dodatek można otrzymać już po zakończeniu pierwszego kwartału życia narodzonego dziecka. Jeśli dziecko potrzebuje intensywnej opieki, np. z powodu niepełnosprawności, jest poważnie chore lub posiada opinię Care Assessment Centre (CIZ), możesz liczyć nawet na podwójny zasiłek rodzinny. W Holandii Kinderbijslag jest wypłacane przez urząd SVB.

Kindgebonden Budget

Holandia to kraj, w którym dodatki i ulgi rodzinne to nie tylko Kinderbijslag, ale także Kindgebonden Budget. Jest to tak zwany dodatek do zasiłku rodzinnego, dlatego nie każdy może o niego wnioskować. Kindgebonden Budget jest bowiem uzależnione od wysokości dochodów. Dodatek wypłaca Belastingdienst. Próg dochodowy różni się w zależności od roku, ale także od tego, kto wychowuje dziecko lub dzieci. Inna kwota jest przewidziana dla samotnie wychowujących dzieci, a inna dla par. Przykładowo w 2020 r. próg dochodowy do starania się o Kindgebonden Budget to 38 181, 00 euro dla obojga rodziców, a dla samotnie wychowujących 21 431 00 euro.

Zorgtoeslag

Wśród dodatków i ulg podatkowych w Holandii warto wymienić także Zorgtoeslag. Ubezpieczenie wykupione w jednej z holenderskich firm ubezpieczeniowych to obowiązek każdego zatrudnionego w Holandii. Pracodawcy nie mają tam bowiem obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników. Zorgtoeslag stanowi swego rodzaju rekompensatę za poniesione koszty, dlatego największe szanse na otrzymanie tej ulgi mają osoby o niższych dochodach. Świadczenie może być wypłacane co miesiąc lub jednorazowo.

Holandia