Austria-Polska. Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania

list z Belastingdinenst

Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania podpisana 13 stycznia 2004 r. w Wiedniu pomiędzy Polską a Austrią ma na celu regulację kwestii związanych z rozliczaniem podatku dochodowego. Rodacy pracujący na terenie Austrii po wejściu w życie nowych przepisów przestali martwić się, że podatek będzie naliczany zarówno w Polsce, jak i za granicą. Przez długi czas obowiązywała metoda wyłączenia z progresją, która zwalniała polskich obywateli z opodatkowania dochodów osiągniętych w Austrii.

Na przestrzeni lat wiele się jednak zmieniło i 7 czerwca 2017 r. w Paryżu podpisano konwencję MLI (Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties), która zmodyfikowała pierwotne założenia umowy. Nowe przepisy weszły w życie 1 stycznia 2019 r., a ich konsekwencją była zmiana metody rozliczania dochodów z zagranicy. Dotychczasowa metoda wyłączenia z progresją została zastąpiona metodą proporcjonalnego odliczenia.

Czym jest metoda proporcjonalnego odliczenia?

Metoda proporcjonalnego odliczenia nakłada na polskich rezydentów obowiązek rozliczenia w Polsce dochodów uzyskanych z tytułu pracy najemnej wykonywanej za granicą w każdej sytuacji. Oznacza to, że zeznanie podatkowe należy złożyć również wtedy, gdy podatnik nie uzyskiwał innych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce według skali podatkowej.

Jak rozliczyć się z dochodów uzyskanych w Austrii?

Aby rozliczyć się z dochodów uzyskanych w Austrii, potrzebny jest Lohnzettel (L16), czyli tamtejsza karta podatkowa wydawana przez pracodawcę. Dokument stanowi potwierdzenie wysokości uzyskanych dochodów oraz pobranych zaliczek. Rozliczyć można się na dwa sposoby: indywidualnie lub wspólnie z małżonkiem składając deklarację PIT-36 ZG w polskim urzędzie skarbowym. Termin składania zeznań podatkowych za 2022 rok mija 30 kwietnia 2023 roku. Austriackie prawo podatkowe pozwala jednak na rozliczenie podatku do pięciu lat wstecz.

Rozlicz podatek z Austrii z Tax-Pol

Tax-Pol działa na rynku od 2001 roku oferując usługi rozliczania podatków z zagranicy. Zajmujemy się podatkami dochodowymi, zasiłkami i świadczeniami socjalnymi z krajów takich jak: Austria, Niemcy, Belgia i Holandia. Klienci mogą zwrócić się do nas z każdym pytaniem, na które postaramy się odpowiedzieć. Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Austrią to tylko jeden z tematów, które poruszamy na blogu. Śledząc naszą stronę regularnie, na pewno nie przegapisz żadnych zmian w przepisach, ponieważ niezwłocznie Cię o nich poinformujemy.

Austria